Ulkomaat

Tutkijat: Kalsiumravinteissa piilee huomattava sydänkohtausriski

30.07.2010 04:25
Tutkijat: Kalsiumravinteissa piilee huomattava sydänkohtausriski

Kalsiumlisäravinteiden syöminen nostaa vanhempien ihmisten sydänkohtausriskiä peräti 30 prosenttia, väittävät brittiläiset, yhdysvaltalaiset ja uusiseelantilaiset tutkijat.

British Medical Journal -lehdessä julkaistuista tuloksista ilmenee, että kalsiumravinteiden roolia osteoporoosin hoidossa pitäisi harkita uudestaan. Kalsiumtabletteja käytetään yleisesti voimistamaan luustoa.

Kansainvälinen tutkijaryhmä teki kliinisiä kokeita yhteensä 12 000 potilaalle neljän vuoden aikana. Kalsiumravinteilla on tutkimustulosten mukaan yhteys myös aivohalvauksiin ja kuolemiin, kuitenkin paljon vähemmän kuin sydänkohtauksiin.

Kalsiumpitoinen ruoka täkeää

- Ihmiset pitävät kalsiumlisäravinteita luonnollisina, mutta ne eivät ole luonnollisia alkuunkaan, sanoi uusiseelantilaisen Aucklandin yliopiston professori Ian Reid uutistoimisto Reutersille.

Tutkijoiden mukaan lisäravinteita terveellisempi tapa saada riittävästi kalsiumia olisi kalsiumpitoisen ruoan nauttiminen. Myös liikunnalla ja ylipainon välttämisellä ehkäistään osteoporoosia.

Varmuutta siitä, mikä lisäravinteissa voi vaurioittaa elimistöä, ei ole. Aiemmat tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että veren korkea kalsiumpitoisuus voi vaurioittaa verisuonia. Ruoan mukana saatava kalsium imeytyy niin hitaasti, ettei siitä ole haittaa verisuonille.

(MTV3 - AFP - Reuters)

Jotain meni pieleen, pahoittelemme. Koita hetken päästä uudelleen.

  • Kommentointi vaatii toimiakseen JavaScriptin
Näytä kerralla: kommenttia

Kirjoita kommentti 

Kommentit

Kirjoita kommentti

Kirjoittaja hyväksyy kommentointiosion kirjoittamisen säännöt sekä sitoutuu lisäksi noudattamaan MTV Oy:n sähköisten palvelujen yleisiä käyttöehtoja.

Yhteystiedot
Kommentti
Toiminnot

Uusimmat uutiset

Kreikassa täysi rähinä päällä - kyynelehtivä kirjeenvaihtaja keskeytti suoran lähetyksen
12.02.2012 19:15

Arabiliitto haluaa YK:n rauhanturvaajia Syyriaan
12.02.2012 19:00

Vantaalla kuoli ihminen junan alle
12.02.2012 18:44

MTV3 Uutisten lukijat suitsuttavat ja surevat Whitney Houstonia
12.02.2012 18:25

Väyryselle ruotsinkielisten tuki - paikka puheenjohtajakisassa sai sinetin
12.02.2012 17:17

Ruokakupissa lihaa ja luita - yhä useampi koira sanoo barf! barf!
12.02.2012 16:47

Kreikan parlamentti aloitti kädenväännön lisäsäästöistä
12.02.2012 16:30

MTV3 Ateenassa: Tyyntä myrskyn edellä
12.02.2012 16:28

Luonnonsuojeluliitto huolissaan Sosnovyi Borin sijoitusluolasta
12.02.2012 16:23

Espoon uusi piispa vihittiin virkaansa
12.02.2012 16:03

Ruotsalainen erikoisuus: Halaajavaras
12.02.2012 14:26

Fukushiman reaktori kuumeni liikaa
12.02.2012 14:24

Rovio voitti lelualan Oscar-palkinnon
12.02.2012 14:08

MTV3 Viihde: Houston juhli railakkaasti viimeisinä iltoina
12.02.2012 12:02

Susi raateli koiran hengiltä kotitalon pihalla
12.02.2012 11:45

Krakkerit: Hyökkäsimme CIA:n sivuille
12.02.2012 11:34

MTV3 paikan päällä: Fanit rakensivat alttarin Whitneylle
12.02.2012 11:24

Tässäkö leikkikenttien uusi kuningatar? Barbie-nukkeen istutettiin digikamera
12.02.2012 10:56

Täältä Whitney löydettiin
12.02.2012 10:25

Whitney Houstonin hitit, levyt ja elokuvat
12.02.2012 09:39