Kotimaa

Lähes puolet saa liian vähän D-vitamiinia talvella

29.09.2009 10:22
Lähes puolet saa liian vähän D-vitamiinia talvella

Jopa 40 prosenttia suomalaisista kärsii D-vitamiinin puutoksesta talviaikaan.

D-vitamiinilisää käyttävät erityisesti naiset sekä ne, joilla on alle 7-vuotiaita lapsia. Yliopiston Apteekin tutkimuksesta selviää, että lapsiperheissä D-vitamiinin saanti hiipuu kuitenkin lasten kasvaessa. Vain joka neljäs ala-asteelta päässyt syö säännöllisesti D-vitamiinivalmistetta.

Vajaus on suurinta teinitytöillä ja nuorilla aikuisilla.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset tietävät kuitenkin suhteellisen hyvin, mihin D-vitamiinia tarvitaan. Yli puolet suomalaisista osaa kertoa, että D-vitamiini vahvistaa luustoa tai edistää kalsiumin imeytymistä.

- Suositeltu päivittäinen D-vitamiiniannos täyttyy, mikäli juo päivittäin 0,5 litraa maitoa, syö 2-3 kertaa viikossa kalaa ja käyttää margariinia leivän päällä. Jos joku näistä kolmesta ei täyty, pitää riittävästä D-vitamiinin saannista huolehtia vitamiinivalmisteilla, elintarviketieteiden tohtori Heli Viljakainen Helsingin yliopistosta kertoo.

Aikuisille suomalaisille suositellaan 7,5 mikrogramman päivittäistä D-vitamiinin saantia. Lapsille, odottaville ja imettäville äideille sekä ikääntyneille suositellaan 10 mikrogramman annosta päivittäin.

Yliopiston Apteekin teettämän tutkimuksen toteutti Taloustutkimus elo-syyskuussa 2009.

(MTV3)

Jotain meni pieleen, pahoittelemme. Koita hetken päästä uudelleen.

  • Kommentointi vaatii toimiakseen JavaScriptin
Näytä kerralla: kommenttia

Kirjoita kommentti 

Kommentit

Kirjoita kommentti

Kirjoittaja hyväksyy kommentointiosion kirjoittamisen säännöt sekä sitoutuu lisäksi noudattamaan MTV Oy:n sähköisten palvelujen yleisiä käyttöehtoja.

Yhteystiedot
Kommentti
Toiminnot

Uusimmat uutiset

Väyryselle ruotsinkielisten tuki - paikka puheenjohtajakisassa sai sinetin
12.02.2012 17:17

Ruokakupissa lihaa ja luita - yhä useampi koira sanoo barf! barf!
12.02.2012 16:47

Kreikan parlamentti aloitti kädenväännön lisäsäästöistä
12.02.2012 16:30

MTV3 Ateenassa: Tyyntä myrskyn edellä
12.02.2012 16:28

Luonnonsuojeluliitto huolissaan Sosnovyi Borin sijoitusluolasta
12.02.2012 16:23

Espoon uusi piispa vihittiin virkaansa
12.02.2012 16:03

Ruotsalainen erikoisuus: Halaajavaras
12.02.2012 14:26

Fukushiman reaktori kuumeni liikaa
12.02.2012 14:24

Rovio voitti lelualan Oscar-palkinnon
12.02.2012 14:08

MTV3 Viihde: Houston juhli railakkaasti viimeisinä iltoina
12.02.2012 12:02

Susi raateli koiran hengiltä kotitalon pihalla
12.02.2012 11:45

Krakkerit: Hyökkäsimme CIA:n sivuille
12.02.2012 11:34

MTV3 paikan päällä: Fanit rakensivat alttarin Whitneylle
12.02.2012 11:24

Tässäkö leikkikenttien uusi kuningatar? Barbie-nukkeen istutettiin digikamera
12.02.2012 10:56

Täältä Whitney löydettiin
12.02.2012 10:25

Whitney Houstonin hitit, levyt ja elokuvat
12.02.2012 09:39

Teollisuuskiinteistö paloi Turussa
12.02.2012 08:58

Professori: Lisäaineet eivät ole epäterveellisiä
12.02.2012 12:29

Wahlroos HS:ssa: Presidentti-instituutio kärsi Halosesta
12.02.2012 07:54

Maksamattomista sakoista halutaan jälleen rangaista
12.02.2012 07:23