Kotimaa

Väitös puoltaa punaviinin terveysvaikutuksia

15.12.2006 21:20
Väitös puoltaa punaviinin terveysvaikutuksia

Punaviini parantaa sepelvaltimoiden toimintaa ainakin hetkellisesti, paljastaa uusi väitöskirja.

Turun yliopistossa tänään tarkastettu väitöskirja vahvistaa käsityksen punaviinin terveysvaikutuksista. Tutkimuksen mukaan kohtuullinen määrä punaviiniä parantaa sepelvaltimoiden toimintakykyä ainakin hetkellisesti.

Ilmiön uskotaan johtuvan sekä punaviinin sisältämistä yhdisteistä että alkoholista, sillä alkoholiton punaviini ja konjakki eivät tuottaneet samaa vaikutusta.

Väitös puoltaa punaviinin terveysvaikutuksia

 

Lääketieteen lisensiaatti Tuomas Kiviniemen väitöskirjatutkimuksessa oli aineistona 23 tervettä ei-tupakoivaa suomalaista henkilöä. Heidän sepelvaltimoidensa välityskyky mitattiin ultraäänilaitteella ennen punaviinin, alkoholittoman punaviinin ja konjakin nauttimista ja välittömästi nauttimisen jälkeen. Nestettä tarjoiltiin puolentoista ja kolmen ravintola-annoksen erinä kahden viikon välein. Tulos oli selkeä.

- Tässä mitattiin tällaista virtausreserviä sepelvaltimoissa ennen ja jälkeen nauttimisen ja punaviini tosiaan paransi virtausreserviä, kun taas näillä muilla juomilla ei ollut tätä vaikutusta. Ja samoin punaviini nosti veren antioksidanttitasoja, kun taas nämä muut eivät riittävästi nostaneet, Kiviniemi kertoo.

Kyselytutkimuksissa on todettu, että päivittäin kohtuudella alkoholia nauttivien kuolleisuus sydän- ja verisuonitauteihin on pienempi kuin runsaasti tai ei lainkaan nauttivien. Samoin on tiedetty punaviinin suotuisa vaikutus, ja toisaalta konjakkia on perinteisesti nautittu sydänlääkkeenä. Kiviniemen väitös lyö nyt faktat pöytään, vain oikea punaviini tehoaa.

- Se oli siinä mielessä yllätys, että alkoholiton punaviini ei vaikuttanut. Me paljastaa odotimme alun perin niin, että se olisi vaikuttanut eniten. Mutta ilmeisesti kävi niin, että se ei aivan täysin sitten imeytynyt riittävässä määrin, tutkija.

Tutkimuksen perusteella ei kuitenkaan voi vetää johtopäätöksiä siitä, miten kauan punaviini parantaa sepelvaltimoiden välityskykyä vai voisiko se peräti heikentää sitä alkoholin poistuttua kehosta. Lääkärinä Kiviniemi ei liioin voi ota kantaa oikeaan päivittäis- tai viikottaisannokseen.

- Tämän tutkimuksen perusteella ei voida vetää aivan suoria johtopäätöksiä siitä, että mikä on terveellinen punaviiniannos.

(MTV3)

Jotain meni pieleen, pahoittelemme. Koita hetken päästä uudelleen.

  • Kommentointi vaatii toimiakseen JavaScriptin
Näytä kerralla: kommenttia

Kirjoita kommentti 

Kommentit

Kirjoita kommentti

Kirjoittaja hyväksyy kommentointiosion kirjoittamisen säännöt sekä sitoutuu lisäksi noudattamaan MTV Oy:n sähköisten palvelujen yleisiä käyttöehtoja.

Yhteystiedot
Kommentti
Toiminnot

Uusimmat uutiset

Kreikan parlamentti aloitti kädenväännön lisäsäästöistä
12.02.2012 16:30

MTV3 Ateenassa: Tyyntä myrskyn edellä
12.02.2012 16:28

Luonnonsuojeluliitto huolissaan Sosnovyi Borin sijoitusluolasta
12.02.2012 16:23

Espoon uusi piispa vihittiin virkaansa
12.02.2012 16:03

Ruotsalainen erikoisuus: Halaajavaras
12.02.2012 14:26

Fukushiman reaktori kuumeni liikaa
12.02.2012 14:24

Rovio voitti lelualan Oscar-palkinnon
12.02.2012 14:08

MTV3 Viihde: Houston juhli railakkaasti viimeisinä iltoina
12.02.2012 12:02

Susi raateli koiran hengiltä kotitalon pihalla
12.02.2012 11:45

Krakkerit: Hyökkäsimme CIA:n sivuille
12.02.2012 11:34

MTV3 paikan päällä: Fanit rakensivat alttarin Whitneylle
12.02.2012 11:24

Tässäkö leikkikenttien uusi kuningatar? Barbie-nukkeen istutettiin digikamera
12.02.2012 10:56

Täältä Whitney löydettiin
12.02.2012 10:25

Whitney Houstonin hitit, levyt ja elokuvat
12.02.2012 09:39

Teollisuuskiinteistö paloi Turussa
12.02.2012 08:58

Professori: Lisäaineet eivät ole epäterveellisiä
12.02.2012 12:29

Wahlroos HS:ssa: Presidentti-instituutio kärsi Halosesta
12.02.2012 07:54

Maksamattomista sakoista halutaan jälleen rangaista
12.02.2012 07:23

Whitney Houston kuoli vain tunteja ennen seuraavaa keikkaa - poliisi löysi tähden hotellihuoneen lattialta
12.02.2012 07:13

Kuopio otti käyttöön rengaslukot, muualla harkitaan
12.02.2012 06:09