Kotimaa

Lääkäri vitamiinitutkimuksesta: Tulokset täysin virheellisiä ja väärin tulkittuja

14.10.2011 12:19
Lääkäri vitamiinitutkimuksesta: Tulokset täysin virheellisiä ja väärin tulkittuja

Minnesotan ja Itä-Suomen yliopistojen yhteistyössä tekemä tutkimus osoitti, että ravintolisä- ja monivitamiinivalmisteiden käyttö voi lisätä kuolemanriskiä, ja että valmisteiden käyttö on lähes yhtä tyhjän kanssa. Lääkäri Antti Heikkilä tyrmää tutkimuksen ja sen tulokset täysin.

–Tutkimustulokset ovat täysin virheellisiä ja väärin tulkittuja. Tässä ei voi puhua edes tieteellisestä tutkimuksesta, sillä tutkimusmetodi on väärä. Ihmettelen, että tutkimus on päästetty edes painoon, tai että lääketieteellinen lehti on sen julkaissut, Heikkilä tylyttää.

"Nyt pitäisi katsoa mittasuhteita"

Heikkilän mukaan tutkimukseen osallistuneiden ihmisten lähtötilannetta ei ole selvitetty alkuunkaan. Mies sanoo, että vitamiininsyönnistä kärsineet ihmiset saattoivat olla muutenkin sairaita.

–Yleensä jos ihminen sairastelee usein, hän saattaa syödä enemmän vitamiineja kuin normaalisti. Tämä voi näkyä tutkimuksessa siten, että nimenomaan vitamiineilla olisi terveyttä heikentävä vaikutus ihmisiin, vaikka taustalla voi olla sairaus.

Sen sijaan Heikkilä haluaa nostaa esille toisen Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen tuloksia, joista käy ilmi, että kahdenkymmenen vuoden aikana yksikään henkilö ei ole kuollut vitamiinien aiheuttamiin haittoihin.

–Nyt pitäisi katsoa mittasuhteita. Yhdysvalloissa tehdyssä tutkimuksessa kukaan ei ole kuollut vitamiinien haittavaikutuksiin, mutta sen sijaan yli kolme miljoonaa ihmistä on kuollut lääkkeiden sivuvaikutuksiin. Kukaan ei puhu lääkkeiden haittavaikutuksista.

Ainoat haitalliset rauta ja kupari

Heikkilän mukaan vitamiineja järkevissä määrin syövien ihmisten ei tulisi olla huolissaan niiden haittavaikutuksista. Hänen mukaansa ihmisten pitäisi miettiä, mitä vitamiineja elimistöstä oikeasti puuttuu.

–Jos syö kunnollista, käsittelemätöntä ruokaa, saa siitäkin jo melko paljon vitamiineja. Suomalaisten kannattaisi ottaa ensisijaisesti lisää C- ja D-vitamiinia sekä mineraaleja kuten seleeniä, sinkkiä ja magnesiumia. Nämä kaikki voi saada halvoilla vitamiinilisillä.

Ainoat tutkimuksessa esiin tulleet, oikeasti haitalliset vitamiinit ovat Heikkilän mukaan rauta ja kupari.

–Sehän jo tiedetään, että tutkimuksessakin mukana olleiden 60-vuotiaiden naisten ei pitäisi syödä lisää rautaa, sillä se hapettaa elimistöä ja on liitetty sydäntauteihin.

Lue myös:

Ravintolisien käyttö voi lisätä kuolleisuutta

THL:n professori: Tulokset yksiselitteisiä, monivitamiinipillerien syönti täysin turhaa

Tutkija: Ravintolisät hyödyttömiä, vitamiinit saatava ruoasta

"Yliopistojen vitamiinipäätelmät nuoleskelevat rahoittajia"

Paula Koskipaula.koski(at)mtv3.fi

Jotain meni pieleen, pahoittelemme. Koita hetken päästä uudelleen.

  • Kommentointi vaatii toimiakseen JavaScriptin
Näytä kerralla: kommenttia

Kirjoita kommentti 

Kommentit

Kirjoita kommentti

Kirjoittaja hyväksyy kommentointiosion kirjoittamisen säännöt sekä sitoutuu lisäksi noudattamaan MTV Oy:n sähköisten palvelujen yleisiä käyttöehtoja.

Yhteystiedot
Kommentti
Toiminnot

Uusimmat uutiset

Ennakkosuosikki piti pintansa – Ruotsi vei euroviisut
27.05.2012 01:19

Omenahotelli: Prostituoidut eivät ole enää ongelma
26.05.2012 22:59

Poliisi joutui käyttämään voimaa – mies kuoli putkaan
26.05.2012 22:53

Saksassa tehtailtiin uusi aurinkosähköennätys
26.05.2012 22:46

Ampuja opiskeli aiemmin samassa koulussa uhrien kanssa
26.05.2012 22:14

EU:n talouskurisopimukselle povataan voittoa Irlannissa
26.05.2012 21:34

Näin Hyvinkään tragedia eteni
26.05.2012 21:07

Poliisi: Epäilty täysin normaali nuori, jolla ystäviä ja läheisiä – Ei mustasukkaisuusdraamaa
26.05.2012 20:46

Täältä Hyvinkään surmaaja tulitti
26.05.2012 20:43

90-vuotias natsirikoskarkulainen kuoli Saksassa
26.05.2012 20:10

Räsänen Seitsemän uutisissa: Aseiden säilytystä tiukennettaneen
26.05.2012 19:29

Syyriassa kuoli eilen yli 90 ihmistä
26.05.2012 19:14

Osastonhoitaja Lastenklinikan ongelmista: Kestämätön tilanne
26.05.2012 19:00

Hovimestari sen teki – vai tekikö?
26.05.2012 18:52

Paikalliset nuoret ovat hakeneet tukea kriisipuhelimesta
26.05.2012 18:43

Sadat jonottivat taidetta
26.05.2012 18:33

IS: Poliisi uskoo löytäneensä Alavudella lapseen törmänneen
26.05.2012 18:33

Hyvinkään tapaus järkytti: Mikä ajaa ihmisolennon tekemään tuollaisia tekoja?
26.05.2012 18:22

Nuori mies kuoli moottoripyöräonnettomuudessa Uuraisilla
26.05.2012 17:59

Vakavimmin loukkaantunut hyvin kriittisessä tilassa
26.05.2012 17:49