Ilmiöt

Viini hillitsee liikakilojen kertymistä

09.03.2010 12:25
Viini hillitsee liikakilojen kertymistä

MTV3 - Marjo Tiitto

Kohtuullisina määrinä nautittu punaviini auttaa tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan keski-ikäisiä ja sitä vanhempia naisia painonhallinnassa. 19 000 naista 13 vuoden ajan seurannut tutkimusryhmä havaitsi, että naisista ne, jotka joivat viiniä enintään 3 desilitraa päivässä, lihoivat vuosien varrella vähiten. Eniten kiloja kertyi puolestaan niille tutkituille, jotka kuluttivat alkoholia vähiten.

Suomalainen asiantuntija hämmästelee tutkimustulosta.

– Tulos on todella yllättävä. Suomalaisesta väestöstä tiedetään, että runsas alkoholinkäyttö on keskeinen ylipainon syy. Tutkimuksessa mainittu kaksi noin 1,5 desilitran viinilasillista päivässä kuulostaa määränä suurelta ja johtaa alkoholin suurkulutukseen. Sehän vastaa lähes kolmea ravintola-annosta päivässä ja parinkymmenen annoksen viikkomäärää, A-klinikkasäätiön johtava ylilääkäri Pekka Heinälä laskeskelee.

Viini vie ruokahalun

Viini hillitsee liikakilojen kertymistä

Yhdysvaltalaistutkijat selittävät tuloksia sillä, että alkoholi saa naiset vähentämään syömistään.

– Tämä on oikeastaan ainoa looginen selitys ilmiölle. Alkoholi voi vaikuttaa myös ruokahalua vähentävästi, Heinälä toteaa.

Tutkimustulokset ovat saaneet asiasta uutisoineen BBC:n mukaan brittitutkijat ja ravintotieteilijät varoittamaan ihmisiä liiallisesta alkoholinkulutuksesta. Myös Pekka Heinälä on samoilla linjoilla.

– Suurkulutuksen moninaiset terveyshaitat aina hermostovaurioista masennukseen ajavat tässä painokäyrän ohi. Painonhallintaan on tarjolla parempiakin keinoja, kuten monipuolinen ruokavalio ja riittävä liikunta.

Flavonoidit suojaavat

Viini hillitsee liikakilojen kertymistä

Punaviinin terveysvaikutuksia on tutkittu aiemminkin, ja sen kohtuullisen käytön tiedetään suojaavan sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksilta.

– Tällöin puhutaan todellakin pienistä määristä, yhdestä tai kahdesta annoksesta päivässä satunnaisesti nautittuna. Asiantuntijat uskovat vaikutuksiin, mutta kiistelevät vielä siitä, onko sama vaikutus kaikella alkoholilla, ei pelkästään punaviinillä. Voi kuitenkin olla, että tuo vaikutus liittyy nimenomaan punaviinin flavonoideihin, Heinälä pohtii.

Yhdysvaltalaistutkimus julkaistiin arvovaltaisessa Archives of Internal Medicine -julkaisussa.

Täällä lisää tutkimustuloksista

Jotain meni pieleen, pahoittelemme. Koita hetken päästä uudelleen.

  • Kommentointi vaatii toimiakseen JavaScriptin
Näytä kerralla: kommenttia

Kirjoita kommentti 

Kommentit

Kirjoita kommentti

Kirjoittaja hyväksyy kommentointiosion kirjoittamisen säännöt sekä sitoutuu lisäksi noudattamaan MTV Oy:n sähköisten palvelujen yleisiä käyttöehtoja.

Yhteystiedot
Kommentti
Toiminnot

Uusimmat uutiset

Nokia: Salosta lähtee jopa 1000 työntekijää
08.02.2012 19:24

Armeija aikoo lakkauttaa kuusi yksikköä
08.02.2012 19:21

Wallin: Dragsvik-päätös ei ole kielipoliittinen
08.02.2012 19:11

Häkämies kuntauudistuksesta: Kynnys pakkoliitoksiin hyvin korkea
08.02.2012 19:11

Santorum mutkisti USA:n esivaalikuvioita
08.02.2012 18:35

Kuntauudistus pääkaupunkiseudulla: Helsinki vastaan muut
08.02.2012 18:34

Elementtien alle jäänyt työntekijä kuoli, esimiehille sakkoja
08.02.2012 18:16

Tennistähti: Vanhemmat hukkasivat 60 miljoonaani
08.02.2012 18:08

Ei heikkohermoisille: Näin irrotetaan sormet lihamyllystä
08.02.2012 18:07

Armeijan säästöistä sanottua: "Voitto torjuntataistelussa"
08.02.2012 18:04

Räsänen: Suomi päättää Schengen-kannastaan tässä kuussa
08.02.2012 18:04

Lontoon poliisi iski jengejä vastaan
08.02.2012 17:38

Loputkin Airbusin superjumbot syyniin siipihalkeamien takia
08.02.2012 17:45

Prikaatin lakkautus "murheellinen päivä kontiolahtelaisille"
08.02.2012 17:04

Syyrian oppositio: Kymmeniä kuolleita Homsissa
08.02.2012 16:59

Euroopan pakkaset voivat jatkua kuun loppuun
08.02.2012 16:30

"Näytänkö minä ihmiseltä, joka järjestäisi vallankaappauksen?"
08.02.2012 16:14

Varokaa, sarvikuono karkuteillä! Tai no… ainakin melkein
08.02.2012 15:57

Katso kuvia lakkautettavista varuskunnista
08.02.2012 16:16

Upseerien liitot: Järkyttävän suuri muutos
08.02.2012 15:47