Tutkimus: Näin äidin diabetes vaikuttaa lapsen terveyteen

Hyvinvointi | 06.02.2012 17:06
Tutkimus: Näin äidin diabetes vaikuttaa lapsen terveyteen

Diabeetikkonaisilla on muita korkeampi riski synnyttää lapsi, jolla on jokin synnynnäinen vika, uusi tutkimus osoittaa. Asiasta uutisoi Huffington Post.

Newcastlen yliopiston ja Regional Maternity Survey Officen tekemä tutkimus paljastaa, että tyypin 1 tai tyypin 2 diabetesta sairastavilla on muita huomattavasti kertaa korkeampi riski saada lapsi, jolla on synnynnäinen vamma, esimerkiksi synnynnäinen selkärankahalkio. Tutkimuksen mukaan yksi kolmestatoista diabeetikkoäidistä sai lapsen, jolla oli synnynnäinen vamma. Riskiin vaikuttaa ensisijaisesti hedelmöityksen aikana veren glukoosipitoisuus eli verensokeri.

Diabetes UK -järjestö kehottaa raskaana olevia diabeetikkoja raskauden huolelliseen suunnitteluun. Raskautta suunnittelevan olisi hyvä ottaa yhteyttä raskausklinikalle tai diabetekseen erikoistuneeseen lääkäriin.

– Hyvät uutiset ovat, että asiantuntijoiden mukaan useimmat diabeetikkonaiset saavat terveitä lapsia. Ongelmien voidaan ehkäistä parhaiten pitämällä huolta oikeasta veren glukoosipitoisuudesta ennen raskautta. Nuorten diabeetikkonaisten tulisi suunnitella raskautta ja ottaa yhteys lääkäriinsä tai diabeteshoitajaansa mahdollisimman ajoissa jo ennen raskautta, tutkimuksen johtaja Ruth Bell sanoo.

Tutkijat ovat huolissaan, että niin moni diabeetikkonainen ei pidä huolta raskausajan terveystarkastuksista.

– Tutkimus painottaa ehkäisyn tärkeyttä diabeetikkonaisilla, jotka ovat seksuaalisesti aktiivisia mutta eivät suunnittele raskautta. Korkean verensokeritason lisäksi jotkut diabeetikkojen käyttämät lääkkeet voivat aiheuttaa kehittyvälle sikiölle ongelmia. Lisäksi diabeetikkonaiset tarvitsevat muita enemmän foolihappoa ehkäistäkseen ongelmia, kuten lapsen synnynnäistä selkärankahalkiota, Diabetes UK -järjestön johtaja Iain Frame sanoo.

Tutkimus julkaistiin Diabetologia julkaisussa.

Lue myös:

Tiesitkö: Näin kofeiini vaikuttaa naiseen

Seksitautien määrä kasvanut hurjasti keski-ikäisten keskuudessa

Tutkimus: Näin korkokengät vahingoittavat jalkojasi

MTV3/Helmi

Lähde: huffingtonpost.co.uk

Kuvat: Shutterstock

Jotain meni pieleen, pahoittelemme. Koita hetken päästä uudelleen.

  • Kommentointi vaatii toimiakseen JavaScriptin
Näytä kerralla: kommenttia

Kirjoita kommentti 

Kommentit

Kirjoita kommentti

Kirjoittaja hyväksyy kommentointiosion kirjoittamisen säännöt sekä sitoutuu lisäksi noudattamaan MTV Oy:n sähköisten palvelujen yleisiä käyttöehtoja.

Yhteystiedot
Kommentti
Toiminnot

Lisää hyvinvoinnista

Uusimmat | Suosituimmat

Testaa itsesi

Kysely

Mistä syystä olisit valmis luopumaan hyvistä yöunista? Perustele!

Saadakseni viettää aikaa puolisoni, perheeni tai ystävieni kanssa
Viettääkseni aikaa tietokoneella tai sosiaalisen median parissa
Harrastaakseni liikuntaa
Harrastaakseni seksiä
Katsoakseni televisiota
En luopuisi hyvistä yöunista mistään hinnasta!
Jonkun muun asian takia, minkä?